מה לספר לקטנים על יום הזיכרון?

מאת: איריס גרנות- מנהלת טיפ טף. התפתחות הילד (MA)

מה אומרים להם? איך מסבירים להם מהי הצפירה ולמה אנחנו עומדים? למה אנחנו מזילים דמעה ולמה השירים ברדיו עצובים יותר..

היינו רוצים לגדל את ילדנו בעולם טוב יותר, בעולם בו אין מלחמות וכולם נחמדים סובלניים ורגישים אחד לשני. אבל המציאות קצת שונה, כהורים, האינסטינקט הראשוני שלנו הוא להגן על הקטנים מפני כל הרוע והצער כל עוד אנחנו יכולים. יחד עם זאת, חשוב שאתם תהיו הגורם המתווך ומסביר לילדיכם ולכן כדאי שתכינו אותו מראש לצפירה ולמה שמשתמע מכך, ברמה ובדרך שמתאימים לו ולכם.

אז איך ומה בכל זאת להסביר??

ההסבר הבסיסי הוא: "אנחנו חוגגים יום הולדת למדינה ביום העצמאות והיום / מחר (ביום שלפני החגיגות) אנחנו זוכרים/ מכבדים את החיילים הגיבורים ששומרים לנו על המדינה. לכן, תהיה צפירה אותה נשמע כולנו ביחד טווווו..ובזמן הצפירה אנחנו נעמוד ונקשיב ונכבד את החיילים"

מכאן, ההסבר יתפתח בהתאמה ליכולת והרצון של כל ילד לדעת. אם הילד ישאל נענה לו בהתאם לרמה והיכולת שלו להכיל, אם ההסבר הראשוני יספק אותו, רצוי כי גם אנחנו נסתפק בכך בשלב זה. שנים רבות עוד לפניו ללמוד לחקור ולדעת.

אם הילד ישאל אז למה הצפירה? נסביר כי הצפירה מסמלת לנו לעצור ולחשוב. בצפירה אנחנו מפסיקים לשחק ולעבוד ולאכול ולזמן קצר אנחנו רק חושבים על החיילים הגיבורים ששומרים עלינו.

אם הילד ישאל: למה אנשים עצובים? או למה את/ה עצובים? בוכים?

נענה כי יש חיילים שנפגעים בזמן שהם שומרים עלינו וזה מאוד עצוב. אם הילד ישאל האם יש כאלה שמתים ? ענו בחיוב אבל אל תתנדבו מיוזמתכם להעלות זאת.

איך? יש משמעות לדרך בה הדברים נאמרים, לקול ולהבעות הפנים שלכם. חשוב כי תשדרו לילד ביטחון, שתתנו לו הרגשה שהוא יכול לסמוך עליכם ועל מדינת ישראל, שתתנו לו הרגשה שאתם מכבדים את השאלות שלו ועונים בצורה הכי טובה שאתם יכולים.

תינוקות קטנים שומעים את צליל הצפירה ולעיתים שמים לב גם לעצירה המוחלטת של הפעילות ולשינוי באוירה . הם בוודאי אינם זקוקים להסבר מילולי, יחד עם זאת, בזמן הצפירה, חשוב לחבק אותם ולאמר  "הכל בסדר, אנחנו כאן ביחד".

חשוב לזכור כי ככל שהילדים גדלים הם שומעים את המידע ממקורות שונים. מטפלת, גננת, חברים.. לא תמיד יש לנו שליטה על הדברים שילדנו קולטים מהסביבה. לכן חשוב תמיד להיות העוגן של הילדים לצריכת מידע ולביטחון. תנסו לסנן את המידע שילדיכם מביא עימו ממקורות אחרים ולפשט אותו כמיטב יכולתכם.