חג פורים – מתחפשים ונהנים

מאת : איריס גרנות. מנהלת טיפ טף, התפתחות הילד. (MA)

חג פורים משלב בתוכו הרבה הומור, חיוכים, הגשמת פנטזיות וחלומות..

אפשרויות להיות מישהו אחר ליום אחד ו…אפילו הוראה לשמוח!!

האוכלוסייה נחלקת לאלו שאוהבים את פורים ואפילו מחכים לחג רוב השנה

ואלו שממש לא אוהבים את החג, שסוחבים איתם זיכרונות ילדות של אכזבות, פחדים ותסכולים.

כמעט ולא נמצא אנשים שאדישים לחג הזה.

כהורים, תמיד נשאלות שאלות רבות סביב החג, אנסה לגעת בחלקן ולענות תשובות שיאפשרו לכם ליהנות וגם להשתעשע בחג.

נתחיל בקצת מידע על החג.

בחג פורים, אנו קוראים את מגילת אסתר, מרעישים לשמע המן הרשע, שמחים כי בניגוד לכל התחזיות, היהודים שרדו ולא הושמדו ויום י"ד באדר הפך ליום משתה ושמחה עבור כולנו.

שני הדברים שאנחנו עושים כמעט הכי הרבה בחג הזה, אכילת אוזני המן והתארגנות לתחפושות.

למה אנחנו מתחפשים בפורים ולמה אוכלים אוזני המן?

הרבה הסברים יש סביב השאלה הזאת,

הקלאסי ביותר מדגיש את השינוי הגדול במאזן הכוחות – "ונהפוכו" היהודים הפכו לחזקים, מנצחים בזכות מרדכי היהודי ואסתר המלכה וגם אנחנו ביום זה הופכים למישהו אחר.

ההסבר שאני אוהבת מתבונן קצת יותר לעומק על סיפור המגילה הרב אייל ורד, אומר כי אנחנו מתחפשים כהזדהות עם סיפור המגילה בו כולם מתחפשים. אסתר מתחפשת ולא מגלה את זהותה, מרדכי כביכול רוצה את טובת אחשוורוש אבל חושב על טובת העם היהודי, המן מתחפש לדורש טובתו של אחשוורוש אבל רוצה את המלוכה, המתחפש הראשי הוא אלוקים, ששמו לא מוזכר לאורך כל המגילה, אבל הוא זה שמנהל את המערכה.

התחפושת אומרת לאדם "ברור לך שמה שאתה רואה בחוץ זה לא מה שקורה בפנים, לכן תעמיק".

פורים הוא חג שמח, אבל בתוכו יש תכנים עמוקים. פורים יכול להיות חג של השתטות, אבל גם של העמקה.

כדי שנעמיק – אנחנו מתחפשים. התחפושת מקצינה את החיצוניות ומגרה את כולם לגלות מי עומד מאחורי התחפושת.

ו..איך כל זה מתקשר לאכילת אוזני המן?

ההסבר על אכילת אוזני המן מתחבר להסבר על התחפושות.

גם כאן תשובות רבות לסיבת אכילתם של "אוזני המן" עוסקות בהמן, אבל מעבר לכל אלה…

לאוזן המן יש מילוי טעים ובשנים האחרונות, מעבר למילוי המסורתי, של פרג ) מי זוכר..

(שפע של מילויים לבחירה. להזכיר לנו שוב את הפנימיות – הפנימיות השונה היא שמבדילה אותנו ומייחדת אותנו

אחד מהשני והיא גם חשובה הרבה יותר מהחיצוניות.

למה נתחפש השנה? איפה נבלה?

כהורים לקטנים, מעסיקה אותנו תמיד השאלה, איך נהנה מחג פורים? איזה תחפושת מתאימה לילד שלנו? איפה כדאי לבלות בילוי איכותי ? האם נוכל ללמוד משהו עלינו ועל ילדנו?

♥ בחירת תחפושת מתחילה שבועות רבים לפני פורים, אולי נלווה מחברה? אולי נתפור? מה יש בחנויות?

♥ תינוקות קטנים אינם מתעניינים עדיין במה אנחנו מלבישים להם אלה האם הבגד נוח לי…בלי מילים נוכל מהר מאוד לדעת אם הקטן לא מרוצה מהתלבושת שהלבשנו לו. הוא בדרך כלל יגיב בתנועות לא רגועות עד לבכי בלתי פוסק. חשוב לשים לב לסוג הבד הנבחר, לגודל של הבגד , אם יש כובע שימו לב שניתן להוריד אותו וכמובן שנוח לשכב בעגלה איתו.

♥ ילדים בני שנה וחצי שנתיים, מודעים כבר למהות מעבר לנוחות. חשוב לשתף אותם לאיזה דמות הם מחופשים ורצוי לבחור להם משהו מעולם שקרוב אליהם, שהם ירגישו חיבור לדמות. במידת האפשר, מומלץ לשתף אותם בבחירת התחפושת.

♥ בגיל שלוש בוודאי כדאי שהילד יהיה שותף להחלטה למה הוא מתחפש….התחפושת מייצגת לא רק את המבט החיצוני אלא משהו מהעולם הפנימי של הילד ומאפשרת לנו לחדור קצת מעבר למוכר והידוע לנו ולעשות תהליך של מחשבה והכנה משותפת.

♥ יש יתרונות בלמצוא קונספט משפחתי לתחפושת שמייחד אותנו ובכך לחזק את תחושת השייכות אחד לשני ואת היותנו יחידה אחת מיוחדת.

♥ יחד עם זאת, כדאי שנהיה מוכנים מראש לאפשרות שילדנו לא יהיה מעוניין להתחפש ואז….כדאי לעודד אותו, להשתעשע ביחד עם אביזרי התחפושת וגם להתרגש ולהביע הנאה אם הוא לובש אותה אפילו לזמן קצר. צריך להשתדל לא להביע אכזבת יתר, לנסות ולהוביל אותו לרצות את התחפושת ולא לרצות אותנו. ואם בכל זאת לא הצלחנו…לא נורא, תמיד יש את שנה הבאה. זיכרו כי המטרה היא להנות ביחד ולעיתים ההנאה שלנו היא לא ההנאה שלו.

♥ ו…אם….הילד לא מוכן להפרד מהתחפושת גם אחרי פורים? סימן שטוב לו ונעים לו עם הדמות, שהוא מזדהה איתה… ורצוי לאפשר לו להמשיך ולהנות מעולם הפנטזיה והדמיון שהוא חלק טבעי מעולמם של ילדים בגיל הרך.

♥ כדי שילדנו יהנה מהחג חשוב שגם אנחנו נהנה, בחרו לבלות יחדיו במקומות שגורמים לכם הנאה משותפת, שמאפשרים לכם לחוש בטוחים ורגועים. הביעו את הנאתכם, צחקו והתרגשו ותנו לידיכם תחושת יכולת והרגשה שהוא יפה בתחפושת אותה בחר ושהיא מתאימה לו.

♥ מצאו זמן לבילוי משפחתי עם סבא, סבתא, דודים, חברים אהובים. ילדים שמרגישים מוקפים באנשים אוהבים ואהובים יחושו בטוחים ומוגנים בעולם שסביבם ויהיו פנויים להנאה ומשחק משותף.

♥ במידה והחלטתם לבלות במקום המוני, היו רגישים לאיתותים של ילדכם. שימו לב שהמקום מותאם לקטנים, שימו לב אם הם חוששים ומוטרדים, שקפו להם את רגשותיהם ותנו להם כלים להתמודדות.

♥ ו.. לקינוח אכלו אוזני המן, תהנו מכל השמחה שסביב החג וזיכרו להסתכל על הפנימיות והעומק של הקשר שלכם עם ילדכם, לימדו על התגובות שלו לתחפושות , לאנשים ולחוויות שמזדמנות לכם ותווכו לו את העולם.

♥ חג שמח